Západní Tatry 13.-15.9.2019

rozloučení s létem v Račkovej dolině

druhá část - neděle - Jakubiná

V noci se vyjasnilo a teplota klesla k nule, ale v třísezónním péřovém spacáku v autě bylo dobře. A když si člověk ráno na sebe navlékl pár vrstev navíc, dala se zvládnout i příprava snídaně. Bude opět krásný letní den - po včerejším výstupu na Baranec mne dneska čeká obdobně náročný výstup.

Úzkou dolinou šlapu na rozcestí Jamnické a Račkovy doliny (960 m) a až tam se rozhodnu, kudy pokračovat. Chtěla bych Račkovou dolinou nahoru a hřebenem Otrhanců zpět dolů, ale všude tu jsou velké cedulky upozorňující na to, že chodník Račkovou dolinou je kvůli těžby dřeva zavřený od srpna do konce října. Uzávěra by ale měla platit jen ve všedních dnech a dneska je neděle.

Nejsem sama, kdo váhá se vstupem za zákaz - co když je ten chodník neprůchozí??? Dobrá, risknu to, pokud bych měla přelézat popadané stromy, tak to otočím a vezmu to nahoru přes Otrhance a dolů stejně jako včera Jamnickou dolinou.

Račkovou dolinou

Nečekaně parádní procházka. Žádné popadané stromy, žádné bahno, žádné podivné zvuky z lesa. Velice příjemných 5 kilometrů a nastoupaných téměř 500 výškových metrů bez námahy.

Račkovou dolinou Račkovou dolinou Račkovou dolinou Račkovou dolinou

Koliba pod Klinom je nejvýše položenou salaší na Slovensku (1430 m). Neslouží původnímu účelu - lze ji využít jako útočiště během nepohody, ale nocovat se v ní nesmí.

koliba pod Klinom

U koliby končí i naučný ovčiarsky chodník s pěti tabulemi s tématikou salašnictví a chovu ovcí. Text a fotografie přibližují těžké podmínky práce pastýřů v horách a popisují i proměny krajiny, kterou pastevectví zformovalo.

Dolina se tady rozděluje. Doprava po zelené, Gáborovou dolinou, se lze dostat do Bystrého sedla a poté na Bystrou (2248 m), nejvyšší vrchol Západních Tater. Já ale budu pokračovat doleva stále po žluté Račkovou dolinou, ale bude to strmější než byla dolní část doliny.

rozcestí pod Klinom

Podél potoka stoupá pěšina až do ledovcového karu.

Račkovou dolinou Račkovou dolinou Račkovou dolinou Račkovou dolinou Račkovou dolinou Račkovou dolinou Račkovou dolinou

Račkovou dolinou

Ledovcová Račkove plesá leží v nadmořské výšce od 1676 do 1717 m. Tři větší (Vyšné, Nižné, Suché) se nacházejí v nejvyšším patře doliny a při větším stavu vody se dvě níže položená resp. všechny tři spojují. Zbývajích sedm je menších a vysychajících.

Čierne

Račkovou dolinou Račkovou dolinou Račkovou dolinou

Račkove plesá - Vyšné, Nižné, Suché

A pořád nahoru. Na hřeben se napojuji v místě zvaném Račkovo sedlo (1965 m), ale sedlo je ve skutečnosti vpravo o kousek níž (1958 m).

Račkovo sedlo

Ale tím stoupání nekončí. Přede mnou je Končistá (1994 m), nenápadný vrchol hlavního hřebene mezi masívy Hrubého vrchu a Klinu. Je to skvělý rozhledový bod a zároveň i důležitá křižovatka turistických cest, protože se zde napojuje polská zelená z Trzydniowańského vrchu.

z Končisté z Končisté z Končisté

z Končisté

Ideální čas na krátkou pauzu, protože přede mnou je další stoupání - Hrubý vrch (2137 m) a Jakubiná (2194 m). Račkova dolina byla ve srovnání s hřebenem liduprázdná, ale pravdou je, že je to tady převážně samý Polák.

Hrubý vrch a Jakubiná z Končisté

Hřebínek nabízí parádní výhledy na obě strany.

z Končisté na Hrubý vrch z Končisté na Hrubý vrch

závěr Račkovy doliny směrem na jih

z Končisté na Hrubý vrch

dolina Chochołowska směrem na sever

hřeben směrem na Hrubý vrch a Roháče

pohled zpátky na Končistou, nalevo polský Kominiarski Wierch(září 2019)

Nádhera. Krásné výhledy na Baranec a Roháče na západě a směrem na východ se za Klínem objevuje Bystrá.

přes Hrubý vrch na Jakubinou přes Hrubý vrch na Jakubinou přes Hrubý vrch na Jakubinou přes Hrubý vrch na Jakubinou přes Hrubý vrch na Jakubinou

přes Hrubý vrch na Jakubinou

Jakubiná (2194m ) je po Bystré (2248 m) druhým nejvyšším vrcholem Západních Tater. Leží mimo hlavní hřeben v boční rozsoše vrcholu Hrubý vrch a její severní i východní srázy jsou značně strmé.

přes Hrubý vrch na Jakubinou přes Hrubý vrch na Jakubinou

Jakubiná

Sedět by se tady dalo dlouho, ale hodinky ukazují půl čtvrté a já mám před sebou cca tříhodinový "sestup".

přes Otrhance

Proč v uvozovkách? Není to travnatý hřeben jako na Baranec - budu muset přelézt ještě několik skalnatých vrcholků než se dostanu k prudkému závěrečnému klesání. Čeká mne Vyšná Magura (2095 m), Ostredok (2049 m), Nižná Magura (1920 m) a jako poslední Nižný Ostredok (1714 m). Technicky hřeben náročný není, ale žádná legrace to není. Nahoru, dolů, nahoru, dolů...

přes Otrhance přes Otrhance přes Otrhance přes Otrhance přes Otrhance přes Otrhance přes Otrhance přes Otrhance přes Otrhance přes Otrhance přes Otrhance

Nejhorší je samozřejmě závěrečné klesání z Nižného Ostredku. Les odsud po větrných kalamitách zmizel, pěšina občas míří kolmo dolů a dává unaveným nohám pořádně zabrat.

přes Otrhance

Do kempu přicházím těsně před sedmou, než se najím, umyju, převleču, přezuju a vyrazím směrem Brno, zapadne slunce. Čistě teoreticky bych mohla zůstat ještě jeden den, ale počasí se má oproti původnímu předpokladu zítra zkazit a po dnešní túře, kterou mapy.cz spočítaly na 20 km, 9:45 hod časově a převýšení 1900 m nahoru a dolů, mi to chodit moc nebude. Nehty na nohách mám po tom příšerném sestupu otlačené, dokonce jeden modrofialový a budu ráda, když mi nesleze :-(

Soumrak opět doprovází výrazné červenofialové barvy zásluhou sopečného prachu z červnové erupce sopky na Kurilských ostrovech - světlo paprsků se opírá o sopečný prach a ten jejich zář rozptylem světla zvýrazňuje. Mám před sebou 320 km = 4 hodiny za volantem. Snad bude večerní nedělní provoz více v pohodě než byl ten páteční. Před půlnocí bych mohla být doma, pokud mne cestou nepřeválcuje únava.

Warning: include(mapicka-gpx.htm): failed to open stream: No such file or directory in /disk_1/www/cz/ilcik/alena/1909-zapadni-tatry-02.php on line 145 Warning: include(): Failed opening 'mapicka-gpx.htm' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php5:/usr/share/php') in /disk_1/www/cz/ilcik/alena/1909-zapadni-tatry-02.php on line 145