řeka Morava + Baťův kanál 3.6.2017

na kole podél Moravy mezi Petrovem a Břeclaví

 

Opět využívám pohodlného cestování s kolem po trati Brno - Břeclav - Olomouc nízkopodlažní soupravou InterPanter a tentokráte začíná mé putování v Hodoníně.

Hodonín Hodonín

Hodonín

Hodonín (žel. stanice) - Perunská lúka - Skalica, přístav - Sudoměřice, výklopník - Petrov, plavební komora - Petrov, Plže - Sudoměřice - Skalica - Holíč - Adamovské jazerá - Brodské - obora Soutok - Břeclav (žel. stanice), cca 85 km

 

Mířím k Moravě a pokračovat budu po cyklotrase proti proudu řeky po levé (slovenské) straně.

Hodonín

hodonínský jez

Perunská lúka je moc příjemným místem ke krátkému zastavení.

Perunská lúka Perunská lúka Perunská lúka Perunská lúka Perunská lúka Perunská lúka Perunská lúka

Perunská lúka

Další zastávkou je přístav Skalica na Baťově kanále.

přístav Skalica přístav Skalica přístav Skalica

přístav Skalica

Stojí zde i rozhledna či spíše vyhlídková věž, protože toho z ní do dálek vidět moc není.

přístav Skalica

přístav Skalica, vyhlídková věž

Než vyrazím proti proudu Baťova kanálu, udělám ještě jednu zastávku. V nedalekém hájku na naší straně česko-slovenské hranice mám v mapě zaznačenou kapličku, která patří pod Sudoměřice.

kaplička Sudoměřice

kaplička Sudoměřice

Tolik kopretin jako na loukách ke kapličce jsem už dlouho neviděla. Možná je tady pěstují :-)

kaplička Sudoměřice

kaplička Sudoměřice

Baťův kanál je historická vodní cesta vybudovaná v letech 1934–1938 v délce 52 km, která spojovala Otrokovice s Rohatcem. Lodě převážely hnědé uhlí z dolu Tomáš v Ratíškovicích do Otrokovické elektrárny a jezdila zde tehdy i výletní loď.

 

Druhá světová válka vodní cestu těžce poznamenala a po znárodnění se provoz pro nerentabilnost zastavil. Svůj význam ztratily i závlahové kanály a neudržovaný Baťův kanál i jeho zařízení takřka třicet let chátraly.

Baťův kanál Baťův kanál

Baťův kanál

V dnešní době je téměř celá vodní cesta v délce 52 km opravena (27 km po řece Moravě a 24,8 km po Baťově kanálu), zprovozněno 13 plavebních komor (rozdíl výšek činí 18,6 m) a umožněna jak pravidelná, tak i turistická vodní doprava mezi Otrokovicemi a Petrovem, případně Skalicí (Slovensko). K dispozici je 20 přístavů.

Baťův kanál Baťův kanál

Baťův kanál

Na trase je řada unikátních technických zařízení, patří k nim i výklopník uhlí mezi Rohatcem a Sudoměřicemi.

Baťův kanál Baťův kanál

Baťův kanál, výklopník

Taky bych se svezla, příště s tím budu počítat :-)

Baťův kanál Baťův kanál Baťův kanál

plavební komora Petrov

Baťův kanál

přístav Petrov

Baťův kanál

dokonce i schránky na kola tu mají

Baťův kanál

a můžete si dát krůtěnou

Zhlédla jsem napouštění i vypouštění plavební komory v Petrově a je čas pokročit zas kousek dál. Baťův kanál opustím, je čas to obrátit směrem k Břeclavi.

 

Památková rezervace lidové architektury Plže je chloubou obce Petrov. 80 vinných sklepů, jejichž tradice sahá do 15. století, vytváří ulicovou zástavbu se dvěma náměstíčky. Škoda jen, že zdobených jich je jen málo, převážná část sklepů je pouze modrobílá.

Petrov, Plže Petrov, Plže

Petrov, Plže

Mezi Petrovem, Sudoměřicemi a Skalicí šlapu po silnici, ale naštěstí s minimálním provozem.

u Sudoměřic

pohled směrem na Chřiby

V okresním městě Skalica žije dnes cca 15 tisíc obyvatel, ale kdysi to bylo jedno z největších a nejvýznamnějších uherských měst na území dnešního Slovenska. Zachovalé historické jádro nabízí spoustu pamětihodností.

 

Rotunda sv.Juraja, dnes součást bývalého městského opevnění, je románskou stavbou z 11. století a symbolem Skalice. Vzácné nástěnné fresky pocházejí z konce 15. století a znázorňují dva výjevy z legendy o sv. Jiří bojujícím s drakem.

Rotunda sv.Juraja, Skalica

Skalica, rotunda sv. Juraja

Přímo naproti je klasicistní kalvárie.

Skalica, kalvárie Skalica, kalvárie

Skalica, kalvárie

Centrem Skalice je atypické trojúhelníkové náměstí s kostelem sv. Archanděla Michaela a karnerem.

Skalica, kostel sv. Michala

Skalica, kostel sv. Michala

Před karnerem, osmibokou centrální kaplí sloužící jako zvonice, stojí socha krále Ludovíta (Ludvíka) I., který povýšil Skalici na město.

Skalica, kostel sv. Michala

Skalica, Ľudovít I.

A všechny památky jsou otevřeny bezplatně!!!

 

Tak kudy na Holíč?

Skalica

Skalica

Vracím se zpátky k Moravě a pokračuji po hrázi.

řeka Morava pod Hodonínem řeka Morava pod Hodonínem řeka Morava pod Hodonínem

řeka Morava pod Hodonínem

Teplota stoupá, asfalt měkne a před sluncem se není kde schovat. Ale naštěstí jsem s tím počítala a mám sebou plavky - Adamovské jazerá, štěrkoviště využívaná k rekreačním účelům, jsou od řeky zajížďkou dlouhou pouhý kilometr. Bude to první letošní koupel :-)

Adamovské jazerá Adamovské jazerá Adamovské jazerá

Adamovská jezera

Vracím se zpátky k Moravě. Přes tvrdonický jez někteří odvážlivci přenášejí kola, ale já to raději objedu až k mostu. Ani takhle řádit bych si z jezu netroufla :-)

tvrdonický jez

tvrdonický jez

Moravu opouštím až u silnice spojující Lanžhot a Kúty. Po hlavní ani pod dálnicí se mi šlapat nechce, raději to otočím přes oboru Soutok.

plynovod přes Moravu

plynovod přes Moravu

obora Soutok obora Soutok obora Soutok obora Soutok

obora Soutok

zámeček Pohansko

zámeček Pohansko

Ale nebyl to úplně dobrý nápad - málem jsem byla zaživa sežrána komáry :-( Lužní les bylo nutno prosvištět bez zastávky :-(