Rax na sněžnicích 10.-12.3.2017

skoro polární výprava

Již kousek pod Vídní se začínají zvedat nejvýchodnější výběžky Alp a našim cílem (přihlásila jsem se na zájezd Zimní Raxy na sněžnicích s CK Kudrna) je tentokráte vápencové pohoří Rax (nebo taky Raxalpe). Je tvořeno náhorní plošinou ve výšce 1500 až 2000 m se strmě spadajícími okraji a nejvyšší kopec - Heukuppe neboli česky Stoh - dosahuje nadmořské výšky 2007 m.

Prainerwand (1783 m)

Naší základnou bude horská chata Waxriegelhaus z roku 1923-24 v nadmořské výšce 1361 m pod hřbetem Waxriegel, která je otevřená celoročně (nocleh včetně snídaně v matratzenlageru stojí 19€). Ale autem se k ní nedostanete - ze sedla Preiner Gscheid (1070 m) je to k chatě asi hodina pěšky po urolbované cestě, po které chatu zásobují.

Z Brna vyrážíme v podvečer a po tříhodinové jízdě jsme v sedle. Pršet začalo už kousek pod Mikulovem, což mi na náladě zrovna nepřidalo, protože sebou nemám ani pláštěnku, ani deštník, ani goráč. Ale teplota s výškou klesala a těsně před sedlem Preiner Gscheid jsme přejeli hranici sněhu a déšť přešel v mnohem přijatelnější sněžení.

Z vyhřátého automobilu se moc nechce - venku je totální tma, cca 25 cm čerstvého prašanu, chumelí a fouká. Ale co se dá dělat, ke slovu přichází zimní výbava a nezbytná čelovka, návleky a sněžnice. Brzy se náš had roztahuje podle výkonnosti a mizí ten přede mnou i za mnou, ale o to je to větší zážitek :-) Není kam zbloudit :-)

výlet č. 1 - Prainerwand Kreuz

Po částečně probdělé noci zásluhou hlasitého pochrupávání z několika stran (prostě typický Matratzenlager) a vydatné snídani vyrážíme na hřbet Waxriegel. Krajina je zasypána čerstvým prašanem a velmi silný vítr nám zřejmě hodně znepříjemní pobyt nahoře. Uvidíme, když půjde o život, vrátíme se :-(

před chatou Waxriegelhaus

Pár desítek výškových metrů nad chatou a před námi se otevírá panorama, kterému dominuje z jedné strany Predigtstuhl (1902 m) a z druhé Preiner Wand (1783 m).

po hřebeni Waxriegel

Pro nižší partie je vyhlášena lavinová dvojka, pro vyšší lavinová trojka, ale my se všem lavinovým svahům vyhneme a hlavní nepříjemností budou zřejmě poryvy zvířeného sněhu.

Rax Rax

Nejhorší stoupání máme úspěšně za sebou - jsme na lehce zvlněné náhorní plošině a před nepříjemným větrem se není kde skrýt.

Trinkstein-boden

Bouda Trinksteinhütte je vidět zdaleka, protože stojí přímo na vrcholku Trinksteinsattel v nadmořské výšce 1850 m. Volně přístupná je jen malá místnůstka, ale naštěstí se do ní všichni vejdeme - visí zde cedulka i v češtině, že toto místo není určeno k přenocování.

Trinksteinhütte nebo taky Raxgmoahütte

Počasí se má během dne vylepšovat, takže samozřejmě pokračujeme dál.

nad chatou Seehütte

Chata Seehütte nebo pod původním názvem Höllentaler Holzknechthütte (1643 m) neposkytuje ubytování, ale vytopená místnost přichází vhod a horká gulášovka je skvělá.

Seehütte

Před námi je vyhlídkový Prainerwand (1783 m) s vrcholovým křížem nad mohutnou skalní stěnou, kterou prostupuje oblíbená zajištěná cesta Prainerwandsteig či Hans von Haid Steig.

Rax Rax Rax Rax Rax Rax Rax Rax

Prainerwand (1783 m)

Je čas se vrátit - postupovat budeme po stejné trase, protože žlutě značená zkratka vede lavinovým svahem. Počasí se zlepšilo, dokonce i Schneeberg se částečně ukáže.

Rax Rax Rax Rax Rax Rax

výlet č. 2 - Heukuppe

Vzduchem poletuje sníh a obloha je rovnoměrně šedivá. Ani dnes si pro nás počasí nepřipravilo "labůžo".

před chatou Waxriegelhaus

Čeká nás serpentinový Schlangenweg a tak jako včera musíme pěšinu sami prošlapat.

Schlangenweg

Čím výš, tím hůř. Viditelnost mizivá, pěšinu hledáme občas i za pomocí GPSky a ocelové hroty a zuby na sněžnicích jsou nezbytné.

A pak se před námi objevuje chata. Karl-Ludwig-Haus (1804 m) je sice zavřený, ale Winterrraum nám udělal stejnou službu.

Karl-Ludwig-Haus

Kdo chce může zůstat a odpočívat - po zdolání Heukuppe se tudy stejnou cestou vrátíme. Ale nevzdává to nikdo a v kompletní sestavě 12 polárníků vyrážíme vstříct "bílé tmě".

Heukuppe

Nelze rozeznat sníh od oblohy a mapa je naprosto k ničemu - vidět není dál než na pár metrů. Tyčové značení zde neexistuje a nebýt GPSky, kdoví kam bychom vlastně došli. A k tomu ještě ledový vítr :-( Hlavně se držet pohromadě, nezřetelné stopy v ledové krustě mizí přímo před očima.

Rax

Heukuppe (2007 m) je jedinou dvojtisícovkou pohoří Rax. Překlad jeho jména (Kupka sena) odpovídá i jeho tvaru. Na vrcholu byl v roce 1926 postaven památník členům Rakouského turistického klubu (ÖTK), kteří padli v 1. světové válce. V roce 1956 byl nápis na památníku rozšířen o vzpomínku na padlé ve 2. světové válce.

A jsme zpátky u chaty Karl-Ludwig-Haus a šedivá obloha se konečně začíná protrhávat. Nedaleko chaty stojí kostelík Raxkircherl a je od něj prý nádherný výhled :-) A přidám odkaz na webkameru.

Karl-Ludwig-Haus

Už je vidět i dolů na strmé srázy a pěšinu Schlangenweg. Tudy jsme šlapali nahoru.

Rax Rax Rax Rax

Přes Predigtstuhl (1902 m) se dostáváme na nám již známý hřebínek Waxriegel.

Rax Rax Rax Rax Rax

Predigtstuhl

Sestup je pohodlnější bez sněžnic a pořád je na co koukat.

Waxriegel

Poslední pohled na svahy nad chatou Waxriegelhaus - ještě nás čeká sestup do sedla Preiner Gscheid na parkoviště a tříhodinová jízda do Brna.

Rax od chaty Waxriegelhaus

Víkend, na který se nezapomíná. Samozřejmě v dobrém slova smyslu. Raxy jsou krásné v každé roční době a celá oblast je snadno přístupná lanovkou, která vede k Otthausu (první visutou lanovou dráhou v celém Rakousku).