Vídeň 28.-29.5.2016
Vídeň netradičně ze sedla kola + na kole z Vídně do Hrušovan n/J
část první - Vídeň netradičně ze sedla kola - tato stránka
část druhá - na kole z Vídně do Hrušovan n/J
Hlavní město Rakouska, Vídeň, je nejen centrum kultury, zábavy, ale také úžasné historie. Patří mezi nejvíce navštěvované metropole světa a je téměř cyklistickým rájem. Z Brna je to do Vídně jenom kousek - autobusem Regio Jet cesta trvá 1:50 a stojí pouhých 200 Kč za dospělého a 50Kč za kolo.
A zaplatím si jen jednu cestu, zpátky pojedu vlastní silou. Celé to vlastně bude takový výlet jen za pár korun - spát budu v kempu Neue Donau, který už jsme vyzkoušeli při putování kolem Dunaje z Deggendorfu do Bratislavy v červenci 2011. Sice je situován mezi dálnicí a železnicí, ale o víkendu se ten dopravní ruch po celou noc určitě dá přežít.
z Kaisermühlenbrücke
Z Brna vyrážím 6:10, na zastávce Vídeň, U2 Stadion, Busterminal Stadioncenter, Engerthstrasse jsem v 8:00 a do kempu Neue Donau na druhé straně Dunaje jsou to jen 3 kilometry. Postavím plátěný domeček, odložím vše, co během dne nebudu potřebovat a nalehko vyrazím poznávat krásy Vídně a okolí :-)
kemp Neue Donau (květen 2016)
Dunaj je druhá největší evropská řeka s délkou 2 860 km (první je Volha). Nížinnému charakteru řeky dříve odpovídal výrazně meandrující charakter a ten si řeka udržela v podstatě až do druhé poloviny 19. století. V roce 1875 se započalo s realizací prvních plánů na regulaci řeky a spletitá síť bahnitých ramen měla být nahrazena jedním mohutným korytem. Ale protože v následujících letech došlo k dalším zničujícím povodním, přistoupilo se v roce 1972 k vybudování odlehčovacího kanálu, který byl dokončen v roce 1988.
Takže aby to nebylo tak jednoduché a fádní, ve Vídni se Dunaj objevuje 4x:
- Alte Donau, jedno z původních starých ramen Dunaje z dob před první regulací.
- Neue Donau, odlehčovací kanál z let 1972-1988 široký 210 m. Mezi Alte Donau a Neue Donau leží ostrov Kaisermühlen plný moderních kancelářských budov.
- Donau, hlavní část toku, jedná se o "Durchstich" z roku 1875. Mezi Donau a Neue Donau leží extrémně dlouhý a úzký Donauinsel, který plní převážně rekreační funkci.
- Donaukanal, jedno z původních ramen Dunaje. Mezi Donau a Donaukanal se nachází čtvrť Leopoldstadt, pojmenovaná v 17. století podle císaře Leopolda I. a park Prater.
A pro úplnost - pátým vodním tokem je říčka Vídeňka (Wienfluss), která je však z větší části překryta a stala se tak podzemní stokou.
Musím přiznat, že miluju mosty, u kterých se myslelo i na cyklisty. Zavěšené cyklostezky či spirálovité rampy mne přivádějí opakovaně k úžasu. Jízdní kolo je ve Vídni plnohodnotným dopravním prostředkem, který využívá široké spektrum obyvatel nejen ve volném čase, ale i k běžné dopravě. Kolo je výhodné zejména na kratší vzdálenosti, běžně se používá při nákupech, cestě do školy i do zaměstnání - všude narazíte na stojany plné kol.
Praterbrücke
jedna ze spirálovitých ramp
Donauinsel je prostě rájem pro cyklisty - a zejména to platí takhle po ránu, než začne být až příliš horko. Jen člověk neví, jestli koukat vlevo či vpravo :-)
hlavní koryto Dunaje, poznávací znamení - velké lodě
Šedesátipodlažní mrakodrap DC Tower 1, dokončený v roce 2013, je se svou výškou 250 m nejvyšší budovou Vídně i celého Rakouska. Vyšší než tato budova je ve Vídni jen vyhlídková věž s kavárnou a restaurací "Donauturm" (Dunajská věž) měřící 252 metrů. Historické dominanty města, věž katedrály sv. Štěpána sahá do výšky 137 metrů, z obřího kolotoče "Wiener Riesenrad" v Prátru je vidět Vídeň z téměř 65 metrů a věž vídeňské radnice se tyčí do výše 105 metrů.
Donau City a nepřehlédnutelný DC Tower 1
IZD Tower, vysoký 130 m
Pokračuji po Wagramer Strasse až k mostu přes staré koryto Dunaje.
Alte Donau
Donauturm
Další cyklistická lahůdka a krásné výhledy :-) Millennium Tower je druhou nejvyšší budovou ve Vídni. Na břehu Dunaje stojí od roku 1999 a ční do výše 202 m.
Georg-Danzer-Steg a Millennium Tower
Pro změnu kousek podél hlavního Dunaje.
Vídeň
Kopce Kahlenberg (484 m) i Leopoldsberg (425 m) jsou součástí pohoří Vídeňský les (Wienerwald) a populárním místem výletů se staly už v dobách monarchie. Ten kostelík na Leopoldsbergu vypadá moc hezky a výhled od něj bude úžasný. Ale kudy nahoru na kole? Zkusím to z Kahlenbergdorfu. Jedna z odboček je vylepšena o zákaz vjezdu cyklistů, druhá je naštěstí označena cedulkou Kahlenbergerdorf-Strecke MTB. To asi půjde :-)
nad Kahlenbergerdorfem
Doslova. Stoupání kolem 19% opravdu nevyjedu :-(
nad Kahlenbergerdorfem
Kahlenberg, hřbitůvek
Silnička mne nakonec dovedla na Kahlenberg (484 m), ale nejprve se zajedu podívat na nedaleký Leopoldsberg (425 m).
Výhled z Leopoldsbergu, od kostela sv. Leopolda, patří mezi nejkrásnější výhledy na město. Obrovská škoda, že dnešní počasí dalekým výhledům moc nepřeje. Ale třeba se sem ještě někdy vrátím. A taky mohly být výhledy ještě horší. Všude řádí silné bouřky, v tom mám zatím štěstí.
Ze severní terasy je vidět přitékající Dunaj a město Klosterneuburg s nádherným augustiánským klášterem.
Leopoldsberg
Z opačné strany tone v moři zeleně impozantní Vídeň a za širokým pruhem Dunaje mizí v oparu nedohledná rovina Moravského pole (Marchfeld), na jehož půdě bylo svedeno několik pamětihodných bitev. Tam mezi vesnicemi Dürknut a Jedenspeigen, v roce 1278 proti sobě bojovala vojska českého krále Přemysla Otakara II. proti římskému králi Rudolfu I. Habsburskému s uherským králem Ladislavem IV. Kumánem a tam Přemysl Otakar II. padl
Leopoldsberg
Jen škoda, že objekt je uzavřený a přístupné jsou jen vyhlídkové terasy. Kostelík jako takový vůbec nezahlédnete :-(
Leopoldsberg
Ale Kahlenberg je spjatý s jinou bitvou - bitva u Vídně, známá též jako bitva u Kahlenbergu, je klíčové střetnutí Habsbursko-osmanských válek a jedna z nejvýznamnějších bitev v historii Evropy a křesťanského světa. 12. září 1683 spojené síly rakouských Habsburků, Svaté říše římské a Polsko-litevské unie, které vedl polský král Jan III. Sobieski, v ní rozdrtily početně výrazně silnější tureckou invazní armádu a ukončily tak druhé turecké obležení Vídně, poslední velký výpad osmanských Turků do střední Evropy.
Leopoldsberg
Vítězství nad Turky připomíná na Kahlenbergu i kostelík sv. Josefa, kde byla před bitvou sloužena mše. Ten je dnes polským poutním místem.
Kahlenberg
na památku Alžběty bavorské (1837-1898)
Elisabeth Amalie Eugenie von Wittelsbach („Sisi"), bavorská princezna a po sňatku s Františkem Josefem rakouská císařovna, uherská, chorvatská a česká královna
Z vyhlídkové terasy je úžasný výhled do dunajského údolí dnes už takřka po obzor vyplněného velkoměstem. Za dobrého počasí můžete zahlédnout první vrcholky alpských velikánů, včetně dvoutisícového masívu Schneebergu, nejvyšší hory Dolního Rakouska (masiv je vzdálen cca 70 km jihozápadně od Vídně).
Kahlenberg
Je čas k obědu. Moderní hotel jako by sem byl přenesen z jiného světa a zřejmě není uzpůsoben mé peněžence. Raději jistota - Omas Gulaschsuppe neboli babiččina gulášová polévka za 4€ v jednom ze stánků, kde obsluha hovoří polsky :-)
Omas Gulaschsuppe
Než se pustím dolů, ještě to bude kousíček do kopce. Roku 1887 byla na Kahlenbergu otevřena 22 m vysoká rozhledna Stefaniewarte - byla pojmenována po Štěpánce Belgické, ženě korunního prince Rudolfa. Ale momentálně je veřejnosti nepřístupná :-(
Stefaniewarte
S nadmořskou výškou 484 m bude tohle zřejmě nejvyšší místo celé trasy, přes Weinviertel se zítra nebudu šplhat do takové výšky.
Ale cestu dolů jsem si nijak zvlášť neužila. Když to člověk nezná, podle mapy se nejpohodovější cesta hledá špatně. Na Kahlenberg byla roku 1933 při příležitosti 250. výročí vítězství nad Turky vybudována horská cesta z kostek plná serpentin – Weiner Höhenstrasse. A kostky jsou tam dodnes :-(
Nussdorf
Podél břehu Donaukanal se zřejmě nejjednodušeji dostanu až do centra.
podél kanálu
V průvodci se můžete dočíst, že prohlídka Vídně na kole není nic složitého. Pojedete po okružní cyklostezce po Ringu a prohlídnete si jednu pamětihodnost za druhou. Ale tak jednoduché to pro mne nebylo, ježdění po promenádě kolem vody je mnohem jednodušší. Našinec přeci jen není zvyklý na všechny ty cyklistické vychytávky :-( Na všechno to rafinované značení pruhů průběžných či odbočovacích, cyklosemafory, přednost na cyklopřechodech, když nefunguje světelná signalizace, volný pohyb po pěší zóně a pohyb oběma směry téměř ve všech jednosměrkách. A především na to obrovské množství cyklistů a jízdních kol!!! Člověk potřebuje oči navrch hlavy a ještě i vzadu!!!
Parlament
A zrovna kvetou růže v parku Volksgarden.
Volksgarden
Hofburg je jedním z nejkrásnějších palácových komplexů v Rakousku. Dřívější sídlo císařů, a v současnosti místo, kde vlastní kancelář rakouský prezident, je tvořen 18 křídly s 19 dvory, má 2600 místností a 54 schodišť.
Hofburg
A všude fiakry.
Hofburg
Stephansdom neboli katedrálu svatého Štěpána rozhodně nemůžu vynechat. Symbol Vídně a jedna z nejvýznamnějších rakouských gotických památek je pojmenován po svatém Štěpánovi, křesťanském mučedníkovi.
Stephansdom
Nejvyšší věž (což je Südturm, jižní věž) je vysoká 137 metrů a na vyhlídku vede 343 schodů. Za 4,5€ se mohu rozhlédnout z výšky 67 m a taky si prohlédnout charakteristickou barevnou střechu pěkně zblízka.
Stephansdom
Už jsem byla ve Vídni několikráte, ale většinou to byl výlet v čase adventním. A vlastně jsem nikdy nebyla v Prátru :-)
na soutoku Vídeňky a Donau kanálu
V roce 1766 daroval císař Josef II. tuto plochu obyvatelům Vídně a dnes je zde otevřeno po celý rok od 0-24 hod. Vstupné se žádné neplatí, ale za každou atrakci (a je jich více než 250) musíte zaplatit zvlášť, takže zde můžete utratit opravdu nehorázné peníze.
Prater
Mně bývá na kolotoči špatně, takže mne tento způsob adrenalinu ani trošku neláká.
Super-8 Bahn
Obří kolo (Wiener Riesenrad) bylo postaveno v roce 1887.
Wiener Riesenrad
Práterská věž (Prater Turm) z roku 2010 je s výškou 117 m tím nejvyšším "řetízkáčem" na světě.
Prater Turm
Ještě chvíli prozkoumávám oblast mezi Prátrem a stadiónem, ale je čas zamířit do kempu na druhé straně Dunaje. Zítra mne čeká opravdu náročný den, na hranici s ČR to mám přibližně 100 km, ať už si jako cíl vyberu nádraží v Břeclavi či v Hrušovanech nad Jevišovkou.
Trabrennstrasse
Mexikoplatz
Dunaj z mostu Reichsbrücke
Pokračování - část druhá - na kole z Vídně do Hrušovan n/J