okolí Brna - 21.2.2015
po stopách nedostavěné Hitlerovy dálnice u Ostopovic
Kdyby Hitler prohrál u Stalingradu až o několik let později, svištěly by dnes napříč Moravou od jihu na sever kolony aut. S výstavbou exteritoriální (tzv. Hitlerovy) dálnice se začalo už v roce 1939, historie však rozhodla jinak a z dálnice napříč Moravou zbyla jen zarůstající torza mostů a mohutných náspů vedoucí odnikud nikam. Zatím... Zřejmě v její trase povede nová rychlostní silnice R43...
Německá průchozí dálnice měla propojit dvě největší města na východě, rakouskou Vídeň a dolnoslezské město Breslau (dnešní polská Wrocław) v celkové délce 320 km a měla nás přetnout napříč jako jizva. Měla patřit Německu a na všech sjezdech na našem území byly plánovány celnice - v době plánování měla velký strategický význam jako spojení německy mluvících oblastí v jeden celek a Hitler si ji vynutil již jako součást mnichovské dohody v září 1938. A po vzniku Protektorátu, když se naše země staly součástí německé Říše už nepotřeboval ani celnice - stavbě již nestálo nic v cestě.
Putování kolem zbytků betonových mostů a náspů zdánlivě nesmyslně uprostřed polí připomíná nenaplněné velikášské plány a promrhanou lidskou energii. Dálniční těleso zarostlo vysokými stromy či bylo rozoráno, ale krásně patrné je i dneska na satelitních mapách. Nejvíce těchto pozůstatků, po nichž nikdy nikdo nejezdil, lze najít v souvislé linii přes Jevíčko až k Městečku Trnávka, ale k nejznámějším zřejmě patří betonový pilíř, součást viaduktu přes řeku Svratku, který ční ze svahu v bezprostřední blízkosti hráze Brněnské přehrady. Severně od Brněnské přehrady lze sledovat zbytky dálnice u Rozdrojovic, Jinačovic a Kuřimi, ale já si ale pro dnešní toulání vybrala okolí Ostopovic.
Rozestavěný deskový dálniční most přes polní cestu má z obou stran vybudovány náspy, ale nebyla na něm osazena nosná deska - mostovka. Ale tohle místo nebývá vždy opuštěné, opěry jsou využívány jako horolezecká stěna.
Nedokončený dálniční most přes polní cestu u Ostopovic
pohled od mostu směrem na Bosonohy
O 600 m dál stojí torzo rozestavěného mostu s průjezdy tunelového typu - s klenbou, která měla být zasypána zeminou. Němečtí projektanti vycházeli z názoru, že dopravní stavba má krášlit krajinu. Lícová strana mostů byla obkládána pískovcovými kvádry a výsledkem byl přírodní vzhled betonových mostů - na první pohled působily dojmem mostů kamenných. Od stožáru vysokého vedení je dobře patrné vedení trasy dálnice směrem na severozápad, ale zároveň je odsud krásně vidět na Brno.
pohled směrem na Brno
Nedokončený parabolický dálniční most přes polní cestu u Ostopovic
Mezi Ostopovicemi a Nebovidy bylo nutno vyhloubit zářez ve východním svahu Urbanova kopce. Proto jsou zde dobře znatelné terasy jednotlivých pater vzniklé postupným odtěžováním kopce a rozsáhlé prostranství, které bylo odtěžováno pro dálniční odpočívku směrem do Wroclavi. Příroda si toto místo upravila po svém - dnes je to březový hájek.
částečně odtěžený Urbanův kopec
V malém dolíku nacházím první letošní pozdrav jara.
částečně odtěžený Urbanův kopec
I odsud je nepřehlédnutelné barevné panelákové panorama - sídliště Kamenný vrch a Starý Lískovec.
částečně odtěžený Urbanův kopec - pohled na Brno
Severně od Urbanova kopce stála pro změnu v cestě hluboká rokle. Ale namísto mostu zde byl vybudován násep několik desítek metrů vysoký - zřejmě byl zavážen obrovským množstvím zeminy z hloubeného zářezu skrz Urbanův kopec a s výškou 32 m se jedná o nejvyšší dálniční násyp v ČR.
násep
Mohutný násep vytvořil něco jako přehradní hráz a pro odvodnění horní části rokle byl zbudován propustek. Je dlouhý cca 100 metrů, vybetonovaný a vede podzemím mírně do oblouku, takže vidět z jednoho konce na druhý není. Zvláštní je i to, že výstup propustku není umístěn u paty náspu, ale téměř uprostřed výšky svahu.
propustek, východní strana
propustek, západní strana
A jestli netrpíte klaustrofobií, můžete dovnitř :-)
propustek
Údolíčko Šelše se studánkou a dvěma rybníky bývalo vyhledávaným cílem výletů obyvatel Ostopovic. Mezi 1. a 2. světovou válkou zde bývalo sokolské cvičiště, studánka, koupaliště z jednoho z rybníků a přírodní divadlo. Ale kvůli výstavbě dálnice byla velká část údolí zvaného Masarykovo zavezena :-(
údolí Šelše
Rybníček byl obnoven v roce 2009, ale ze studánky moc vody neteče. Z původního prameniště byla voda při stavbě náspu svedena betonovým potrubím ukončeným kovovým poklopem s otvory.
studánka pod dálnicí
Tradici divadla pod širým nebem se pokoušeli ochotníci obnovit v roce 1958, ale chyběly finanční prostředky a odehrálo se zde jediné představení - zůstaly jen kamenné základy jeviště v zarostlém svahu a betonový sokl po stožáru elektrického vedení.
údolí Šelše - zbytky jeviště
Ještě panoramata z vrcholku Urbanova kopce - bude se sem muset vypravit ještě jednou za lepší dohlednosti :-(
pohled na Brno z Urbanova kopce nad Ostopovicemi
pohled na Brno z Urbanova kopce nad Ostopovicemi - Brno mizí v oparu a napravo jsou Moravany
A ještě několik fotografií z Přední hory nad Ostopovicemi - vede přes ni nově upravená naučná stezka.
Přední hora
A úplně nakonec ostopovický kostel
Ostopovice
Odkazy:
Německá průchozí dálnice - publikace v pdf na stránkách Ředitelství silnic a dálnic - 1. díl, 2. díl
Interaktivní mapa R43 a Exteritoriální dálnice - 1. část (na jih od Brna)