Kriváňská Malá Fatra 25.-26.5.2012

dvoudenní přechod kolem dokola Vrátne doliny

I tentokrát začnu poděkováním - patří Zdence a Petrovi za nabídku místa v autě pro prodloužený víkend v Malé Fatře. Předpověď počasí vypadá slušně, nic mi nebrání v tom, vzít si v pátek dovolenou - neváhám a nabídku přijímám. A nelituju - bylo to sice náročné, ale nezapomenutelně nádherné.

Ve středu večer se domlouváme na itineráři, ve čtvrtek dopoledne Zdenka zajišťuje mailem nocleh v Chatě pod Chlebom a balíme - odjezd z Brna v pátek 5:00 :-)

Všechno klaplo na jedničku - jejich fabie se opravdu objevuje u nás před panelákem přesně v 5:00, nocleh z pátku na sobotu máme potvrzen v Chatě pod Chlebom a pro nocleh ze soboty na neděli jsme přibalili stany a spacáky. Zjišťuji, že když nesedím za volantem, dělá se mi v autě šoufl, ale o půl deváté jsme na parkovišti ve štefanové. Máme poslední šanci protřídit a odlehčit obsahu batohů, kde máme naloženy věci na dva dny. Jsme ve výšce 625 m a vyrážíme vzhůru k Dieram. Přes sedlo Vrchpodžiar (745 m) míříme do Horných Dier.

cykloatlas on-line

Štefanová - Vrchpodžiar - Horné Diery - Tesná Rizňa - sedlo Medzirozsutce - Malý Rozsutec - sedlo Medzirozsutce - sedlo Medziholie - Stohové sedlo - Poludňový Grúň - Steny - sedlo pod Hromovým - chata pod Chlebom - sedlo pod Hromovým - Chleb - Snilovské sedlo - Velký Kriváň - Pekelník - Chrapáky - Kraviarske - Žitné - Baraniarky - sedlo Príslop - Starý Dvor - Štefanová

ze Štefanové na Vrchpodžiar

pohled směrem na Dolné Diery

koliba Podžiar je zavřená

Pěkný pohled na hlavní hřeben se odkrývá ze sedla Vrchpodžiar - je vidět, že sněhu už je nahoře opravdu jen málo. Přes Horné Diery a Tesnou Rizňu po modré za pomoci řetězů, schůdků a žebříků kolem devíti vodopádů o výšce 2 až 4 metry to začíná být opravdu dobrodružství. Mnohé lávky či žebříky přišly k úhoně při velké vodě či pádem stromů, ale zas je to takhle mnohem přírodnější.

Horné Diery Horné Diery Horné Diery Horné Diery Horné Diery

Horné Diery

Užíváme si toho, že jsme zde sami a zásluhou fotografování zrovna rychle nepostupujeme, takže nás dohání omladina na školním výletě. Pouštíme je všechny před sebe, v módních botkách a s kabelkou přes rameno se pozorováním brouků, fotografováním hořců a snahou zachytit tekoucí vodu dlouhým časem rozhodně nezdržují. A vlastně ani neví, kam vlastně jdou :-)

Horné Diery Horné Diery Horné Diery

Tak Horné Diery máme úspěšně za sebou, čeká nás druhá soutěska - Tesná Rizňa.

Tesná Rizňa

Zdenka mne zachytila, jak se pokouším o fotografie z ministativu, výsledkem je ta druhá fotografie :-)

Tesná Rizňa Tesná Rizňa

Na rozcestí Pod Tanečnicou je čas na první delší pauzu. Jen je trošku problém najít místo chráněné před větrem - fouká docela dost a pořádně studeně.

Malý Rozsutec ze sedla pod Tanečnicou

V sedle Medzirozsutce (1185m) je za normálních okolností vydatný pramen pitné vody - ale dlouhodobé sucho se projevuje i tady, voda stěží kape. Louky jsou plné petrklíčů a občas lze objevit i orchideje.

v sedle Medzirozsutce

na loukách v sedle Medzirozsutce

Malý Rozsutec ze sedla Medzirozsutce

S pomocí řetězů úspěšně dobýváme první vrchol - Malý Rozsutec (1343 m). Tak tady nahoře opravdu není šance se před nepříjemně studeným větrem někam skrýt.

Malý Rozsutec

chodník je opatřen řetězy

pohledy směrem na Boboty a Terchovou

pohledy na hlavní hřeben

Malý Rozsutec

majestátní Velký Rozsutec

pod námi sedlo Medzirozsutce a v pozadí Velký Choč a Západní Tatry

Dolů to jde s batohem na zádech ještě hůř než nahoru. Proč já jej nenechala raděj někde v kleči - vracíme se do sedla Medzirozsutce po stejné trase :-( Vzápětí pokračujeme dál, čeká nás toho ještě dnes spousta. A taky spousty kvetoucích hořců v úžasné modré barvě (hořec Clusiův i hořec jarní), žlutých prvosenek lysých či bílých pryskyřníků alpských nebo fialkových zvonovitých dřípatek karpatských a spousty dalších mnou nepojmenovatelných.

pod Rozsutcem pod Rozsutcem

soldanelky pod Rozsutcem

Nejvyšším vrcholem tohoto pohoří je Velký Kriváň (1709m), ale jak už to občas bývá, nejznámější horou celé oblasti je spíše o něco nižší Velký Rozsutec (1610 m).

pohled na Velký Rozsutec ze Stohového sedla

V sedle Medziholie jsme ve výšce 1185 m a rozhodně máme málo energie na to, abychom vyšplhali nahoru na Stoh, do výšky 1609 m. Volíme tu snazší variantu - obejití Stohu téměř po vrstevnici po žluté. Ale nelze než konstatovat, že snazší sice je, ale zabrat dá také.

podél Stohu

po žluté úbočím Stohu

lýkovec zde teprve kvete

Až od Stohového sedla (1230 m) nás čekají opět parádní výhledy - kolem Stohu se šlape v podstatě stále lesem. škoda, počítali jsme s tím, že navečer se vítr uklidní, ale neuklidňuje se ani náhodou. Naopak je stále chladnější a chladnější a na řadu přicházejí kapuce, rukavice a vytažené rukávy.

ze Stohového sedla na Poludňový Grúň

cestou ze Stohového sedla na Poludňový Grúň

majestátní Stoh

Je zde liduprázdno - naposledy jsme se míjeli s lidmi v sedle Medzirozsutce a od té doby šlapeme sami. šlapeme přes Chrbát Stohu na Poludňový Grúň a začínáme počítat - svůj příchod na chatu jsme nahlásili na čas okolo 20 hod. a vypadá to, že to tak akorát stihneme.

z Poludňového Grúně na Chleb z Poludňového Grúně na Chleb

z Poludňového Grúně na Chleb

Sluníčko se kloní k západu, tohle podvečerní slunce mám ze všeho nejradši, protože takové světlo krajině opravdu sluší. Z dálky tahle část vypadá skoro jako rovný hřeben, ale takhle po celodenní túře (a vstávání ve čtyři ráno) to až tak jednoduché není. Nahoru, dolů, nahoru, dolů a před námi další a další hrbky...

z Poludňového Grúně na Chleb z Poludňového Grúně na Chleb z Poludňového Grúně na Chleb

Úzký hřebínek Sten s nadmořskou výškou severního vrcholu 1535 m a jižního 1572 m máme za sebou, už jsme zahlédli i rozcestník v sedle před Hromovým, kde hřeben opustíme, ale začíná být jasné, že do osmé večer na chatě rozhodně nebudeme. Ale za světla to naštěstí v pohodě stihneme.

Nástup na pěšinu od rozcestníku je ukryt pod sněhovým polem a metoda "prostě to v podřepu sjedu" nebyla zrovna nejgeniálnější - jela jsem po zadku po sněhu a poté ještě kus po slehlé trávě a hlavou mi bleskla myšlenka, že takhle se zastavím až na Mojžíšových pramenech :-)

v sedle pod Hromovým

Pěšina to byla docela krkolomná a být mokro, asi by tudy sejít k Chatě pod Chlebom ani nešlo. Ale zvládli jsme to, slunko zapadlo, objevil se měsíc a hodinky před chatou ukazují 20:45. Jsme v nadmořské výšce 1415 m (jedná se o nejvýše položenou chatu Malé Fatry), máme za sebou 12 hodin chůze a pořádný hlad - ale s tím se tady počítá a výborně zde vaří.

v sedle pod Hromovým v sedle pod Hromovým

Ze tří druhů polévek jsme dali každý jednu a docpali se haluškama se zelím resp. s bryndzou a to vše zalili čajem resp. pivem.

na Chatě pod Chlebom

Jsou zde k dispozici tři pokoje a jsme zde tři skupinky, takže jeden z pokojů, 6lůžková Magura se dvěma trojpatrovými palandami je jenom naše. Za nocleh ve vlastním spacáku se platí 6€, za postel s ložním prádlem 10€. Voda je k dispozici pouze studená a z kohoutku, ale záchod je splachovací - na krátký pobyt postačující.

Už zvládnu jen jediné - zalézt do spacáku a spát... a nejsem si jistá, že z něj ráno vylezu... i ostatní jsou na tom obdobně...

Ale vylezli jsme. Představa smažených vajíček, domácího jablečného štrúdlu a pořádného hrnku s čajem či kafem pomohla :-)

Chata pod Chlebom Chata pod Chlebom Chata pod Chlebom

Chata pod Chlebom

Vracíme se zpátky na hřeben do sedla za Hromovým. Včera večer už nebyla šance vyfotit těch pár krokusů, co zde ještě kvete - chyběla energii i světlo, ale obojího je zatím dneska dost.

pohled na jih k Velké Fatře

Nádherné výhledy na Turčianskou stranu pohoří lemují vrcholky Nízkých Tater a Velké Fatry - poznávám siluetu Rakytova, Ploskej, Borišova a Ostredku. Na jihozápadě se předvádí Martinské hole s nezaměnitelným vysílačem na Krížave a Veľké lúke. Ale ledový vítr fouká docela silně i dneska.

do sedla pod Hromovým

Mezi Hromovým a Chlebem je kytek z celého hřebene nejvíce.

Dovolím si citovat Halinu, se kterou jsme se shodou náhod minuly pod Chlebem, protože jsou mi její slova blízká:

Ale ty kytky byly nádherné. Jsem jimi vždycky nadšena, ale o to víc si uvědomuji, jak pomíjivá krása to je. A čím jsem starší, tím více poznávám, že lidský život je těm kytičkám, a nejen jim, ale celému koloběhu přírody velmi podobný. I v Bibli je napsáno v Žalmu 103: "Člověk, jehož dny jsou jako tráva, rozkvétá jak polní kvítí, sotva ho ovane vítr, už tu není, už se neobjeví na svém místě".

mezi Hromovým a Chlebem mezi Hromovým a Chlebem mezi Hromovým a Chlebem mezi Hromovým a Chlebem mezi Hromovým a Chlebem mezi Hromovým a Chlebem mezi Hromovým a Chlebem

cestou na Chleb

Chleb (1646 m) je třetí nejvyšší horou Malé Fatry a dneska posledním liduprázdným vrcholem - je po deváté a neskutečné zástupy turistů se vyváží lanovkou do Snilovského sedla a míří na Chleb či Velký Kriváň. Rozhledy jsou vynikající - identifikuji i nezaměnitelnou siluetu Lysé hory, nejvyššího vrcholu Beskyd a tím pádem dokáži identifikovat i vrcholky nalevo od ní - Smrk, Kněhyni a Radhošť.

Chleb Chleb Chleb

Chleb

Za Snilovským sedlem nás opět čeká stoupání. Svahy Velkého Kriváně jsou většinou holé a jen místy porostlé kosodřevinou. Ocitáme se na nejvyšším vrcholu naší trasy a na nejvyšším vrcholu Malé Fatry ve výšce 1709 m. Je zde plno, ale v ledovém větru se zde nikdo zrovna dlouho nezdržuje a s potěšením sledujeme, že se většina těchto návštěvníků vrací do Snilovského sedla a dále po hřebeni na Pekelník jich pokračuje naprosté minimum.

Velký Kriváň Velký Kriváň

na vrcholu Velkého Kriváně

Výhledy se otevírají na všechny strany - Malý Kriváň a Pekelník na straně jedné, Chleb, Hromové, Steny a Poludňový Grúň na straně druhé. Včera byla viditelnost ještě o kousek lepší, ale i tak je vidět hodně daleko. Oravské Beskydy s Babí horou a Pilskem, Chočské vrchy s dominantním Velkým Chočem, Roháče, Nízké Tatry i Velká Fatra a beskydská Lysá hora.

Pekelník

Pokračujeme na vrchol Pekelníku (1609 m) do sedla Bublen (1510 m) a přes Chrapáky, s krátkou odbočkou k prameni, klesáme do sedla za Kraviarskym.

pohled směrem Kraviarske, Žitné a Baraniarky

před námi rozc. Chrapáky a pohled směrem Kraviarske, Žitné a Baraniarky

pohled směrem Poludňový Grúň a Malý + Veký Rozsutec

Chrapáky, pramen

rozc. Chrapáky, pramen

Pokračujeme nahoru - směrem Kraviarske, Žitné a Baraniarky. Tyhle vrcholy jsou nižší než hlavní hřeben, takže petrklíče už asi nezahlédneme. Květena se opět mění - namísto předjaří nás čeká jaro.

konečně nahoře - Kraviarske

konečně nahoře - zdolali jsme Kraviarske

pohled na včerejší trasu - Poludňový Grúň

pohled na včerejší trasu - Rozsutce, Stoh a Poludňový Grúň

i tady rostou orchideje

i na vrcholu Kraviarske rostou orchideje

pohledy do Vrátne doliny

a zase dolů - před námi Žitné

zalesněný vrchol Žitného ukrývá orchideje

zalesněný vrchol Žitné

zalesněný vrchol Žitné a čerstvě rozvinuté listy

pohled směrem na Baraniarky

a zase nahoru - pohled směrem na Baraniarky

Hřebínek je to nádherný, výhledy jsou úžasné, koberce pestrých květů čarokrásné, ale po výstupu téměř kolmo nahoru následuje sestup zase téměř kolmo dolů, a když si to člověk zopakuje třikrát, dá to zabrat :-(

cestou na Baraniarky

Baraniarky - pohled zpět na Žitné a Kraviarské

výhledy z vrcholu Baraniarky - pohled zpět na Žitné a Kraviarské a hlavní hřeben

sestup do sedla Príslop sestup do sedla Príslop

sestup do sedla Príslop

V sedle Príslop točíme po modré dolů - výstup na Sokolie si necháme na někdy příště. Chůzi po asfaltu k autu zkracuje autostop a do Belé, do nejbližšího autokempu, je to pouze 7 km, což je pro auto hračka.

Tentokrát je k dispozici i horká sprcha, kuchyňka s varnou konvicí, ale v bufetu se zdaleka tak výborně nevaří jako v nahoře v Chatě pod Chlebom :-( Ale nejhorší je umístění tohoto kempu hned pod silnici spojující Terchovou s Žilinou, po které jezdí jedno auto za druhým po celičký den a polovinu noci.

A zítra ráno přejedeme do Stankovan - vyrazíme okruhem přes Šíp a Zadný Šíp.