Expedice Karpaty 9.-22.8.2009

1. část (den první + druhý), Osvětim, Krakov, Vělička

Den první - Brno, Olomouc, Valašské Meziříčí, Rožnov pR, Frýdek-Místek, Český Těšín, Bielsko-Biala, Pszczyna, Oswiecim, Krakow

Celkem autem: 360 km

Vyrážím z Brna v neděli 9.8. v 7 hod. ráno - ještě musím přibrat v Rožnově pod Radhoštěm Honzu, což se mi podaří v 9:00. Střídáme se za volantem a můžeme spustit navigaci - směr Český Těšín/Cieszyn. Můj téměř dvacetiletý syn totiž souhlasil, že se mnou stráví dovolenou touláním se Polskem a Slovenskem - s přesuny autem a spaním ve stanu. Což znamenalo, že příprava byla jednoduchá - nahrát TOPO mapy těchto zemí do GPS Oregon a nahrát i všechny geocache, sbalit stan, nějakou hotovost a platební kartu - a vše ostatní se uvidí...

Přejíždíme hraniční řeku Olzu a téměř nic nenasvědčuje tomu, že jsme v jiném státě. Rozhlížíme se po směnárně, tj. v polštině "kantoru" a najednou si to svištíme po silnici připomínající dálnici. Je placená nebo ne?!! Sice jsme na internetu nastudovali, že placené jsou v Polsku pouze dva úseky - dálnice z Katovic do Krakova a dálnice poblíž Varšavy, ale aktuálností těchto údajů si jistí moc nejsme. Ale protože nás GPS tudy vede a jsou v ní zakázány placené silnice, svištíme si to tedy dál (ve chvíli, kdy sepisuji tyhle zápisky už jsme poučeni neporušili jsme nic, protože tam, kde se platí, stojí mýtné brány).

Normálně nebývá se směnárnou problém, ale v neděli před polednem je všude zavřeno - zachraňuje nás benzínová pumpa s kantorem otevřeným nonstop a za 5000Kč získáváme 770zl, tj. 1zl=6,49Kč (u platby přímo kartou to bylo 1zl=6,43Kč).

Osvětim

Naší první větší zastávkou je městečko Osvětim. Auschwitz/Birkenau resp. Osvětim/Březinka, byly tábory na likvidaci miliónů lidí z celé Evropy - především však Židů. Jen těžko se hledají vhodná slova, kterými lze vyjádřit hrůzy páchané v největším nacistickém vyhlazovacím táboře. V táboře našlo smrt přes 1,1 miliónu lidí - asi 960 tisíc Židů, 75 000 Poláků, 21 000 Cikánů, 15 000 sovětských válečných zajatců a mnoho dalších.

Auschwitz I, ležící na kraji města Osvětim je zaplněný turisty natolik, že raději volíme návštěvu tábora s číslem dvě - Auschwitz II, tábora na území vsi Březinka - památník je volně přístupný bez poplatků a všude jsou informační cedule v polštině a angličtině. Procházíme branou s kolejemi, po kterých do tábora přijížděly transporty s lidmi až dozadu, do míst, kde jsou dnes již jen zbytky plynových komor a kremačních jam, do kterých se vysypával popel spálených lidských těl. Kam až oko dohlédne stojí zbytky ubikací...

Auschwitz/Birkenau Auschwitz/Birkenau Auschwitz/Birkenau Auschwitz/Birkenau Auschwitz/Birkenau

Auschwitz/Birkenau

Kraków

Kraków, česky Krakov, je třetím největším polským městem hned po Varšavě a Lodzi. Byl založen v 7. století a je jediným polským městem, které nebylo zničeno v průběhu 2. sv. války.

S městem se vítáme z výšky - z Kościuszkovy mohyly (polsky Kopiec Kościuszki), jedné ze čtyř krakovských mohyl navršených polským národním hrdinům. Z dálky kopec vypadá jako homole a na vrchol se vinou dvě dlážděné stezky bez zábradlí - je to kopec umělý, 34 m vysoký a v roce 1823 jej Poláci navršili na počest vůdce povstání proti okupantům v roce 1794 Tadeusze Kościuszkého a dnes je poutním místem i národním symbolem. Platíme téměř symbolické vstupné - z vrcholu je nádherný pohled na Krakov.

Kraków, Kopiec Kościuszki Kraków, Kopiec Kościuszki Kraków, Kopiec Kościuszki

Kraków, Kopiec Kościuszki

Tou nejkrásnější památkou Krakova je rozhodně Wawel - komplex hradních budov, katedrály a královské zahrady na vrchu Wawel, tyčícím se nad řekou Visla, místo korunovací polských králů.

Kraków, hrad Wawel

Ale v tomto městě je také spousta míst s velmi smutnou historií. Krakovské ghetto vytvořené nacisty pro obyvatele židovského původu patřilo mezi pět největších, které Němci během 2. sv. války založili a existovalo v letech 1941-43. Jedna z bran stála v místě pojmenovaném Plac Zgody (dnes Plac Bohaterów Getta) a na tomto místě stojí dnes velmi neobvyklý památník - náměstí plné židlí.

Kraków, Plac Bohaterów Getta

zdroj http://www.onlinephotographers.org/pl/form.php?foto=3145

Mnozí byli následně odvedeni do koncentračního tábora v Plaszowě, mnozí byli zabiti přímo při likvidaci ghetta, zbytek byl transportován do Auschwitz-Birkenau. V místech, na nichž byli vězni v Plaszowě popravováni, dnes stojí památník.

Kraków, koncentrační tábor Plaszow Kraków, koncentrační tábor Plaszow Kraków, koncentrační tábor Plaszow

Kraków, koncentrační tábor Plaszow

Krakova mohyla (polsky Kopiec Krakusa) je pro nás druhou navštívenou ze čtyř krakovských mohyl navršených polským národním hrdinům. Je věnována legendárnímu zakladateli Krakova knížeti Krakovi. Je navršena na kopci Lasoty (271 m) do výšky 16 m a z jejího vrcholu se také nabízí krásný výhled na Krakov - a tenhle je navíc zadarmo.

Kraków, Kopiec Krakusa Kraków, Kopiec Krakusa

Kraków, Kopiec Krakusa

A nezbývá než vyrazit do kempu - vybrali jsme si kemp Krakowianka (celkem 60zl/noc) a byli jsme spokojeni - pečivo jsme nakoupili v blízkém supermarketu a teplá voda tekla neomezeně.

Den druhý - Krakow, Wieliczka, Bochnia, Tarnow, Jaslo, Krosno, Sanok, Cisna, Wetlina, Ustrzyki Górne

Celkem autem: 340 km

Kopalnia soli Wieliczka

Ráno vyrážíme z Krakova trošičku s obavami, protože je pondělí, což je den, kdy je u nás téměř vše zavřeno. Solný důl Wieliczka je však naštěstí otevřen každý den a tedy i v pondělí. Památka zařazená na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO je významnou turistickou atrakcí a u pokladny si musíme vystát frontu. S lístkem za dospělého 49 zl, studenta 35 zl a fotoaparát 10 zl už čekat dlouho nemusíme, protože jsme si vybrali výklad v polštině - za angličtinu je to mnohem dražší - 64 resp. 49 zl a navíc se déle čeká a češtinu zde nenabízí :-(

Čekala nás spousta schodů a dlouhý sestup dolů a poté již jen sůl. Velké komory, tunely, historické i mýtické sochy ze soli, kaple ze soli, podzemní jezero nasycené solí...

Kopalnia soli Wieliczka, solný důl Vělička Kopalnia soli Wieliczka, solný důl Vělička Kopalnia soli Wieliczka, solný důl Vělička Kopalnia soli Wieliczka, solný důl Vělička Kopalnia soli Wieliczka, solný důl Vělička Kopalnia soli Wieliczka, solný důl Vělička Kopalnia soli Wieliczka, solný důl Vělička

Kopalnia soli Wieliczka - solný důl Vělička

A poté jsme již zamířili na východ k polsko/ukrajinské hranici - s přestávkou na oběd s výběrem z polského jídelního lístku :-)) a odlovem několika keší po cestě.

Wola Komborska, 10 km od Krosna

Biesczady

Do oblasti Biesczad dojíždíme se setměním. Projíždíme přes turistickou vesničku Wetlina a Cisna - jednou z největších turistických atrakcí této oblasti je rozhodně Biesczadská lesní dráha. Ta původně vozila převážně dřevo, ale dnes vozí jen turisty a jezdí jen v sezóně.

Pokračujeme až do místa zvaného Ustrzyki Górne. Vítá nás několik penzionů, hotýlků i tabořišť, ale není čas se nějak velice rozhlížet - tma přichází docela rychle a s ní taky zima, takže bez váhání točíme podle ukazatele tam, kde vidíme stany - na tábořiště zvané Hotel Gorski (celkem 56zl/2 noci).

1. část (den první) - Osvětim, Krakov, Vělička - tato stránka
2. část (den druhý + třetí) - Biesczady, Bukovské vrchy (Mala a Wielka Rawka, Kremenec)
3. část (den čtvrtý) - Ondavská vrchovina (Dukelský průsmyk, dřevěné kostelíky, Domaša)
4. část (den pátý + šestý) -Zemplínská Šírava, Vihorlat (Mořské oko, Sninský kameň)
5. část (den sedmý) - Užhorod
6. část (den osmý) - Slanské vrchy, Slovenský kras, Slovenský Ráj (Zejmarská roklina)
7. část (den devátý) - Nízké Tatry (Kráľova hoľa)
8. část (den desátý až dvanáctý) Vysoké Tatry (Rysy, Priečne sedlo, Kriváň)
9. část (den třináctý) - Západní Tatry (Otrhanci)