Údolím Oslavy od Vel. Meziříčí k Náměšťi 3.9.2005

 

Nádraží v králově Poli bylo opět plné cyklistů jako vždy, když o víkendu vyjde počasí. Tzv. rozšířená doprava jízdních kol to opět nezvládá. Kola jsou nakonec ve vlaku všechna, ale jako vždy nejen na hácích, ale i všude v uličkách a brblající cestující se postupně uklidńují. Do té doby, než potřebují vystoupit... Naštěstí pro nás většina cyklistů vysedá v Níhově či Vlkově a míří do údolí Bílého potoka, takže v Křižanově, kde tentokráte vystupujeme my, je to už naprosto bez problémů.

 

Křižanov (ČD) - Velké Meziříčí - Nesměř - Eliášova myslivna - Homžův Mlýn - Oslava - Panský Mlýn - Vaneč - Naloučanský Mlýn - Naloučany - Náměšť nad Oslavou, cca 37 km

Z Křižanova do Náměště n/O

 

Velké Meziříčí je prý jedno z nejkrásnějších měst Vysočiny. Za zhlédnutí stojí zámek (původně hrad postavený kolem roku 1230 na skále nad řekou, jeden z nejstarších kamenných šlechtických hradů na Moravě, přestavěný na zámek, dnes Muzeum Velkého Meziříčí se specializovaným oddělením pozemních komunikací s modely mostů), radnice (klenutý mázhauz s malovanými ornamenty na klenbách a dodatečně instalováným gotickým dřevěným stropem ze zbořené hospody), sgrafity vyzdobený dům Obecník (kdysi zde byl obecní pivovar a v 19.století zde bylo kulturní a společenské centrum města, dnes restaurace s vinárnou), nádherný portál bývalého luteránského gymnasia a farní kostela sv. Mikuláše s 68 m vysokou věží (s šesti zvony a s hodinami s prosvětleným ciferníkem o průměru 4 m, největším prosvětleným ciferníkem v České republice), morový sloup ukrytý mezi lipami (se sochou sv. Jana Nepomuckého na vrcholu a kamenným erbem hrabat z Ugarte, někdejších majitelů města) či kašna (z 16. století se sochou sv. Floriána, ochránce před požárem).

Velké Meziříčí, zámek

Nás však toto město nijak zvlášť nenadchlo zásluhou úděsného automobilového provozu. Hlavní silnice procházející městem, průjezdné náměstí... hukot z dálnice nad hlavami...

Velké Meziříčí, dálniční most

Dálniční most je ovšem ojedinělý svými rozměry, výškou nad terénem i způsobem provedení. Je nejvyšším a druhým nejdelším mostem na dálnici D1. Nosnou konstrukci tvoří dva ocelové nosníky o celkové váze 6 tisíc tun na betonových pilířích. Výška mostovky je 77 metrů, délka přemostění činí 425 m. Jsou to vlastně dva mosty vedle sebe - pro každý směr jeden. Postaven byl v letech 1972-78.

Velké Meziříčí

Značku cyklostezky jsme hledali marně, ale žlutá pěší turistická trasa je značená z náměstí. Ztratili jsme ji hned za branou, ale drželi se směrem podél toku řeky a brzy se k nám opět připojila. Přejeli jsme na pravý břeh Oslavy a po úzké asfaltce vyrazili Nesměřským údolím.

 

Asfaltka se točí kolem řečiště, které je velice rychlé a spěchá přes řadu balvanů až k Nesměřské hájence. Zde se přejede po mostě na levý břeh až k jezu u rekreačního střediska Nesměř (bývalá Eliášova myslivna). Cesta pokračuje jako dobře proježděná polňačka. Hned na nejbližší lesní cestě s e dá odbočit vlevo k nepatrné zřícenině Templštejn. Už mírnější tok nás pak vede kolem Hamžova mlýna (technická památka) do Oslavy. U Panského mlýna křížíme silnici do Tasova a pokračujeme podle řeky.

Oslava

Po pár desítkách metrů se necháváme zmást špatně otočenou cedulí ke zřícenině hradu Dub a vláčíme kola do prudkého svahu po pěšině končící u soukromých chat. Ale aspoň jsme si nafotili obrovského kozáka březového a posvačili na parádním balvanu uprostřed louky s "kruhovou vyhlídkou".

poblíž Tasova

Její zásluhou jsme konečně objevili sjízdnou cestu a ke zřícenině se dostali z druhé strany.

zřícenina Dub u Tasova

Ale výstup po srázu by nás čekal i v případě, že bychom se drželi zelené a modré značky, protože asfaltka je přerušena plotem a zákazem vstupu. Prý jde o bývalou papírnu, ale dnes je to soukromý pozemek. Nic proti soukromému vlastnictví, ale přerušit jedinou sjízdnou cestu úzkým údolím .... Cesta nás nakonec opět dovedla k řece a podél ní do Vanče, přes Naloučanský mlýn do Naloučan a cíle naší dnešní trasy, Náměště nad Oslavou, odkud jsme se do Brna vrátili vlakem.